Количката ви в момента е празна!
Социални медии – ключов елемент за успеха на вашият онлайн магазин

Всеки бизнес се нуждае от видимост, за да може да постигне до своите потенциални потребители. Тази задача е особено критична за e-commerce бизнеса, който не разполага с физически магазин с продукти, изложени на витрината, покрай който ежедневно минават стотици хора. Още повече, ако говорим за нишов или стартиращ бизнес с ограничен бюджет, който трябва да бъде разпределен възможно най-ефективно.
По данни на Statista през 2023 г. близо 5 милиарда души използват социални медии, а потребителите прекарват в тях средно около 150 минути на ден. Тези статистики са достатъчно показателни, че активното присъствие в социалните медии могат да донесат необходимата видимост на всеки онлайн бизнес, за да бъде той успешен. Още повече – рекламата тук е значително по-евтина в сравнение с традиционните медии и възможностите за тясно таргетиране позволяват много по-ефективното изразходване на рекламния бюджет.
Ако допреди години хората си задаваха въпроса “Заслужава ли си моят онлайн бизнес да инвестира в социални медии?”, днес правилният въпрос е “Как най-разумно да инвестираме средствата и усилията си там, за да постигнем максимална възвращаемост?”. Което ни води и до първата стъпка, която всеки онлайн магазин трябва да предприеме.
Стратегия за социалните медии
Думата “стратегия” може да звучи плашещо, особено за стартиращите онлайн магазини. Но истината е, че тя се свежда до няколко основни елемента, които ще резгледаме накратко тук.
Основни цели
Какво искате да постигнете с комуникацията си в социалните медии? Да създадете осведоменост за нов бранд или продукт ? Да засилите цялостното си бранд присъствие, за да сте top-of-mind избор на потребителите във вашата ниша?
Да увеличите продажбите си с Х процента? Да осъществявате директни продажби в Instagram / Facebook shop? Каквито и да са основните ви цели (препоръчваме да са не повече от 2-3, за да са по-лесни за реализиране и да сте по-фокусирани в усилията си), се стремете те да са реалистични, измерими и с конкретен срок.
Проучване на конкуренцията
Вижте какви канали използват директните ви конкуренти и на какъв тип съдържание, промоции и други кампании залагат. Потърсете името на бранда им в търсачките на най-популярните социални медии – така ще добиете по-точна представа за мнението на потребителите за продуктите им (в сравнение с това да видите отзивите в сайта им, например).
Подбор на канали
Днес дори националната ни телевизия има над 100 000 последователи в TikTok, а големи български компании правят подкасти с цел employer branding и канят популярни инфлуенсъри за участници. Това може да ви звучи вдъхновяващо, но все пак не се опитвайте задължително да бъдете навсякъде. Ако вече имате онлайн бизнес, би трябвало да сте наясно коя е основната ви таргет аудитория и какво е поведението Х онлайн. Определете кои социални медии предпочитат да използват вашите потенциални потребители и къде ще достигнете най-много релевантни за вашата ниша потребители, и фокусирайте усилията си там. Платформите за реклама на Meta (за Instagram и Facebook) и Google (за YouTube) предлагат инструменти за детайлно таргетиране: пол, възраст, интереси, поводение, история на пазаруване. Това ви дава възможност лесно да постигнете до правилните хора за вашия бизнес. В момента най-предпочитаната социална мрежа за повечето онлайн магазини в България (например козметика, мода, продукти за дома и спортни стоки) е Instagram, но в зависимост от продуктите и таргета, Facebook и YouTube също биха могло да работят много добре. Разбира се, можете да тествате и TikTok, но имайте предвид, че за момента все още нямат активна рекламна плаформа за България и трябва да разчитате единствено на органични резултати.
Бюджет за реклама
През 2023 г. oрганичният reach в социалните медии е много висок, особено за нови брандове и без рекламен бюджет няма да можете да достигнете аудиторията си и да генерирате продажби. Времето и разходите, които ще отделите за създаване на съдържание, ще бъдат напразни, ако то не бъде видяно от никого. Затова е ключово да отделите средства за реклама в избраните от вас социални медии, като разпределите разходите за съдаване и промотиране на съдържанието така, че да сте сигурни, че то няма да се изгуби в мрежата. Т.е. по-добре е да имате по-малко съдържание, подкрепено от по-голям рекламен бюджет, отколкото голям обем от съдържание, но с малък рекламен бюджет.
Борбата за внимание
Според някои статистики средният attention span на потребителите (продължителността, в която могат да се фокусират върху нещо) днес е само 8.25 секунди. И по всичко изглежда, че при поколение Z и следващото поколение Alpha този прозорец на вниманието ще продължава да се скъсява. Като добавим и факта, че социалните медии са пренаситени от съдържание (създадено както от потребителите така и от медии и брандове), става ясно, че за онлайн бизнесите е нелека задача да се отличат и да се превърнат в предпочитан избор за таргет аудиторията си.
Ключът е да създавате съдържание, което грабва и задържа вниманието. Препоръчваме да потърсите професионален content creator, който изцяло да се заеме с вашият бранд или онлайн магазин и присъствието му в социалните мрежи. Пример за content creator е Благовест Макулев, които е създател на UGC съдържание и може да бъде открит в Instagram под псевдонима – Maku.contentcreator.

Бранд идентичност
От начина, по който структурирате изреченията си и се обръщате към аудиторията, до ъгъла на заснемане и обработката на видеата и постовете – всичко това е част от вашата бранд идентичност. Каквито и “характер”, и визия да изберете за бранда си, се стремете да бъдете консистентни във всички канали (не само в социалните медии, но и в онлайн магазина, имейлите си, TV и принт рекламите, ако имате такива).
Краткото видео съдържание продължава да бъде номер 1
За това свидетелстват все по-засиленият интерес към TikTok, Instagram и Facebook Reels, и YouTube Shorts. Няма как да се извади една успешна формула за ефективно видео съдържание, но със сигурност може да се посочи като ключово наличието на hook (кукичка) – грабващ елемент в първите 2-3 секунди, който да привлече вниманието на потребителите и да ги накара да изгледат цялото видео. Тази кукичка може да е въпрос, предизвикателство или интересна статистика. Може да се забележи също, че е по-лесно да станат viral тези видеа, които да следват популярен тренд или използват известна песен или филтър.
Thumbnail изображението също е ключов елемент и се наблюдава тенденцията то да съдържа кадър точно преди “развръзката” на видеото, а също и да има грабващ текст. Важно е да имате предвид, че голяма част от потребителите по подразбиране са изключили звука си за reel-овете в Instagram и Facebook, които се появяват във фийда, затова препоръчваме да добавяте субтитри към видеата с говор.
Брандовете като потребителите
В дни, в които почти всички рекламират, рекламната слепота на потребителите се превърща във все по-голямо предизвикателство за брандовете. Една от тенденциите, които се наблюдават, е намаляването на брандирането в комуникацията в социалните медии. По-малки лога (или без такива), по-малко други бранд елементи, без колажиране. И като цяло: стремеж съдържанието да изглежда максимално натурално и “сурово”, с по-малко обработка.
Unboxing видеата и потребителски генерираното съдържание (или това, което изглежда като потребителски генерирано) предизвиква голям интерес.
Стремежът да бъдат по-близо до таргет аудиторията си пък подтиква някои големи брандове като RyanAir да използват миймове. Такъв подход, ако бъде реализиран с мярка и по подходящ начин, е напълно приложим и за е-commerce.
Как да засилите бранд присъствието си и да увеличите продажбите си?
След като видяхме какъв е пейзажът в социалните медии в момента, ето и няколко практически насоки, които ще ви помогнат да създадете по-силен бранд и да генерирате повече продажби в онлайн магазина си.
Комуникиране на продукти
Това, разбира се, ще е основната част от активностите ви. Всичко останало (кадри от създаването на продуктите ви, участия на събития, ваши снимки) трябва да е второстепенно и с мярка. За да комуникирате ефективно продуктите си, можете да планирате публикациите им в календар. Първо определете дали има сезонност при артикулите ви, както и засилен интерес в определени периоди (статиските за поръчките в онлайн магазина ви ще ви помогнат за това). Винаги приоритизирайте комуникацията на новите продукти и тази на промоция и създавайте по няколко поста и сторита с тях.
Имайте предвид, че “link in bio” подходът в Instagram не дава достатъно добри резултати. Ако искате да привлечете повече органичен трафик към онлайн магазина си, можете да създавате сторита със стикер за линк към продуктовата страница в сайта. Разбира се, най-ефективният начин да намерите потенциални клиенти, е като създадете спонсорирани реклами с цел трафик или конверсии (покупки).
Комуникация с клиентите
Социалните медии ще са един от основните ви канали и за клиентска поддръжка. Личното отношение става все по-важно за потребителите – затова избягвайте шаблонните отговори.
Можете да настроите автоматичен отговор на съобщенията за неработните дни и вечерните часове, но през останалото време отговаряйте детайлно и бъдете отзивчиви. Важно е да създадете у клиентите усещането, че си пишат с реален човек. Понякога най-простичките неща имат най-голям ефект. Не забравяйте да харесвате всяко стори и пост, в които сте споменати, а също и да reshare-вате сторитата, в които са ви тагнали. Така не само ще зарадвате клиентите си, но и ще създадете повече шум около бранда си.
Инфлуенсъри
Инфлуенсърите могат да ви помогнат да създадете осведоменост за бранда си, да повишите ангажираността и да генерирате продажби. За да постигнете добри резултати обаче, е важно да откриете точните хора за вас. Понякога внимателно подбраните, подходящи за вашата бранд идентичност, макар и по-нишови инфлуенсъри, могат да са много по-ефективни, отколкото по-известни такива. Най-често колаборациите с инфлуенсъри представляват пост или стори (или серия от постове и сториата) и giveaway-и. Но можете да бъдете и по-креативни: например инфлуенсърът да създаде свой сет с ваши продукти, да направите серия от забавни видеа или предизвикателства…

Вариантите са много. На каквото и да заложите, е важно активностите да имат измеримост. От инфлуенсъра, с когото работите, поискайте статистика за reach-a и engagement-а на постовете и сторитата. Добра идея е и създаването на промо код специално за него – така ще знаете със сигурност колко поръчки в сайта ви са в следствие на колаборацията ви.
Live Shopping събития
Помните ли телешоп ерата по телевизията?
Тези семпли реклами бяха изключително ефективни преди години и днес живеят втори живот, благодарение на социалните медии. Live shopping-ът е онлайн пазаруване на живо, което се излъчва в YouTube, Instagram или Facebook live или друга стрийминг услуга. По време на предаването онлайн бизнеси представят свои актуални продукти – най-често с отстъпка, която важи до края на излъчването. По-ниската цена и усещането за неотложност са доказан начин да увеличите поръчките си. А ако във вашето събитие включите и инфлуенсъри, резултатите ще са още по-добро.
Някои платформи за онлайн търговия в България предлагат безплатни фукнционалности, с които лесно можете да създадете свое live shopping събитие и да тагнете във видеото представените продукти.
Social listening
Social listening е процесът по сканирането на социалните медии, за да откриете споменавания на бранда ви, продуктите ви или релевантни за вашата ниша ключови думи. Това не само ще ви спести много време, но и ще ви помогне да откривате възникващи трендове или да разрешавате навреме проблеми, свързани с бранда ви.